Over mij
praktijk de halden
Monique Peters
Monique Peters
Ik ben in 1994 afgestudeerd als bewegingswetenschapper aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en ik heb een Master of Science behaald in Adapted Physical Activity (Leuven). Daarnaast heb ik de voortgezette opleiding in Amsterdam afgerond als psychomotorisch therapeut. De verbinding tussen het lichaam en het brein heeft mij altijd geïntegreerd. Ik ben gestart als psychomotorisch therapeut in 1994 in de volwassenpsychiatrie en daar heb ik 5 jaar gewerkt. Daarna ben ik gaan werken binnen een orthopedagogische behandelsetting voor jongeren met ernstige gedragsproblemen met een licht verstandelijke beperking tussen 12 en 18 jaar. Daar heb ik 15 jaar gewerkt, waar ik veel jongeren heb behandeld met een traumatische ervaring. Sinds mei 2004 heb ik een eigen praktijk. In 2008 heb ik de postacademische opleiding Seksuologie afgerond in Amsterdam. Sinds 2008 tot heden ben ik werkzaam in het Maasziekenhuis Pantein. In 2019 heb ik de opleiding Psychotraumatologie afgerond. De Praktijk De Halden richt zich vooral op het behandelen van jongeren en volwassenen met seksuele trauma’s. Daarnaast heb ik sinds 2001 al supervisies verzorgt binnen de beroepsgroep Psychomotorische Therapie en Psychomotorische Kindertherapie en is dit later uitgebreid naar de seksuologen (zowel artsen als gz-psychologen) die hun registratie dienen te behalen. Vanaf 1 januari 2012 werk ik samen met mijn collega’s van de Praktijk voor Seksuologische Therapie (PVST). Binnen deze praktijk ben ik voorzitter en ben ik gespecialiseerd in: verwerking van psychotrauma’s, pijn, verschil in verlangen, seksverslaving, en medische seksuele dysfuncties. Sinds 2016 tot heden werk ik 1 dag per week in een revalidatiecentrum Drechtsteden. Door alle bijscholingen en opgedane expertise, zoals ACT, CGT en systemisch werken die ik heb opgedaan binnen alle behandelingen, vind ik de verbinding tussen het lichaam en brein het meest fascinerend. Het mooiste vind ik om door diverse therapeutische interventies invloed op het lichaam en het brein uit te kunnen oefenen.
Daarnaast vind ik het overbrengen van mijn kennis binnen scholingsdoeleinden een vereiste. Hierdoor blijft je kennis actueel en heb ik vooral geleerd om de kennis over te dragen op een begrijpelijke, interactieve wijze. Ik vind het belangrijk om in “verbinding” te zijn met de ander. Er is vaak zo over grenzen gegaan bij de ander waar de lichamelijke integriteit zo beschadigd is, dat het mijns inziens alleen voorwaarts kan gaan, door in contact te zijn met de ander.